Is Mindfulness geschikt voor iedereen?
Ja, Mindfulness leert je te zien hoe je gedachten snel categoriseert in bijvoorbeeld negatieve gedachten. Het leert je in het nu te blijven en effectiever op situaties te reageren. Mindfulness is geschikt voor iedereen die de kwaliteit van zijn/haar leven wil verbeteren. Voor mensen die zichzelf willen blijven ontwikkelen en daardoor onder andere beter leren omgaan met stress, spanningen, onrust of slaapproblemen.
VOORDELEN VAN MINDFULNESS
Wat is Mindfulnessbased Cognitieve Therapie
WAT LEER JE?
- Niet te veel te laten meeslepen in de drukte.
- Leren luisteren naar je hoofd EN je hart.
- Je verstand wijs te gebruiken en om je niet door je verstand te laten misbruiken.
- Stapje voor stapje leren accepteren wat je niet kunt veranderen.
- Leren loslaten wat je beter los kunt laten.
Mindfulness helpt ook om moeilijke zaken op te lossen, te verwerken en een plek te geven.
Hierdoor raken we minder 'overspoeld' en komen we sneller 'boven water'.
- Herkennen en leren afzwakken van negatieve emoties/gevoelens
- Meer helderheid, creativiteit, balans, effectiever reageren.
Vandaag de dag ligt de focus vaak op het piekeren, zorgen maken en de druk van elke dag wat ons afleidt in het zoeken naar oplossingen en vooruitgang. Mindfulness helpt je direct om te gaan met zorgen op een manier dat we leren te vertrouwen op onszelf.
Het leert ons praktische vaardigheden aan zoals je aandacht te richten op je gedachten en lichaam en wat deze met jou stemming doen. Tevens leer je de focus op je ademhaling te leggen en leer je het denken te kalmeren. Je leert te zien dat veel gedachten gewoontes zijn.
Over mindfulness meditatie
door Jon Kabat-Zinn
Meditatie – Het is niet wat je denkt
“ Het is misschien goed om een paar veel voorkomende misvattingen over meditatie aan te pakken.
Ten eerste kun je meditatie het beste zien als een manier van zijn in plaats van een techniek of verzameling van technieken.
Dit betekent niet dat er geen methoden en technieken bestaan binnen de beoefening van meditatie. Die zijn er wel. Sterker nog, er zijn honderden technieken, en we kunnen er soms goed gebruik van maken. Technieken zijn hulpmiddelen die verwijzen naar manieren van zijn; manieren van zijn in relatie tot het huidige moment en in relatie tot ons eigen denken en onze eigen ervaring. Maar we kunnen ons gemakkelijk verliezen in technieken en in onze verkeerde maar heel begrijpelijke pogingen om de technieken te gebruiken om ergens anders te komen of een speciaal resultaat of speciale situatie te bereiken dat we als doel voor ogen hebben.
Zoals we zullen ervaren, kan zo’n gerichtheid ons begrip van de volheid en rijkdom van meditatie en wat het ons te bieden heeft, ernstig belemmeren.
Daarom helpt het om in gedachten te houden dat meditatie een manier van zijn is, of, je zou zelfs kunnen zeggen; een manier van zien, een manier van weten en zelfs een manier van liefhebben.
Ten tweede is meditatie geen ander woord voor ontspanning. Misschien moet ik dat ook nog een keer herhalen:
Meditatie is geen ander woord voor ontspanning. Dit betekent niet dat meditatie niet regelmatig gepaard gaat met een diepe staat van ontspannen en door een diep gevoel van welbehagen. Natuurlijk is dat ook zo, of kan dat soms zo zijn. Maar Mindfulness meditatie is het omarmen van elke en alle toestanden van bewustzijn, zonder de voorkeur te geven aan het ene boven het andere. Vanuit dit gezichtspunt van de beoefening van mindfulness, zijn pijn, angst, verveling, ongeduld, frustratie, bezorgdheid of spanning in het lichaam, allemaal waardevolle objecten om onze aandacht op te richten als we merken dat ze opkomen in het huidige moment. Elk van deze objecten biedt ons de mogelijkheid tot inzicht en leren, en potentieel de mogelijkheid tot bevrijding, in plaats van dat het aanwijzingen zijn dat onze meditatie oefening niet slaagt omdat we ons niet ontspannen voelen of geen gelukzalige ervaring hebben.
We zouden kunnen zeggen dat meditatie eigenlijk een manier is om te zijn die past bij de situatie waarin je jezelf bevindt, op welk moment dan ook. Als we gevangen zijn in ons denken, kunnen we op dat moment niet aanwezig zijn op een passende manier, of zijn we misschien wel helemaal niet aanwezig. ”
Bron: Coming to our Senses van Jon Kabat-Zinn
Vertaling: Franca Warmenhoven